Return to site

Krisetid er også innovasjonstid.

Vi kan når vi må.

Hvordan tar vi denne erfaringen og kunnskapen videre?

Av Katinka Richter Kolsaker

Virksomheter har erfart at digitalisering, innovasjon og omstilling kan skje raskt når vi må.

Skal vi la det være med det eller ta med erfaringen videre som kunnskapskapital?

Innovasjon defineres gjerne som noe nytt, nyttig og nyttiggjort. I kriser står vi plutselig i en situasjon der vi trenger nye, fungerende løsninger straks. I denne krisen har vi bl.a. trengt nye metoder å drive skole på, nye måter å jobbe på og nye former for sosialt samvær uten fysisk kontakt.

Mye vil normaliseres før vi går inn i sommerferiemodus. Signalene fra statsminister Erna Solberg og lettelsene i restriksjoner er gode nyheter. Etter ferien kan minnene om strenge krisetiltak ha bleknet. Læringserfaringene likeså. Det er ledere bør ta stilling til hvordan erfaringene og «kunnskapskapitalen» fra corona-tiden skal forvaltes.

Tre ulike strategier peker seg ut:

  1. Tilbake i folden: Vi vender tilbake til hverdagen og jobber som før.
  2. Laissé à fair: Vi ser det an og hvordan ting går seg til.
  3. Styrking: Vi går systematisk til verks og bruker digitale ferdigheter, kommunikasjon- og endringsevne tilegnet fra tiden med restriksjoner og bruker kompetansen til å styrke virksomheten.

Om du er opptatt av ledelse og HR tar jeg det for gitt at du velger strategi 3. De andre alternativene er jo å kaste penger ut av vindu. Kunnskap er kapital.

Mange virksomheter trenger å jobbe med strategi 3. Skjønt gjøres det best på egenhånd? Vår erfaring er at resultatene vokser når erfaringer og inspirasjon deles mellom virksomheter. Vi ønsker å koble flere ledere og virksomheter sammen til et koordinert løp. Synes du dette virker interessant for deg og din virksomhet? Meld interesse til Katinka@innocoledelse.no  

Tekna tar webinarer på alvor med eget studio. Det var spennende å teste "strategi 3" på Teknas medlemmer og dele erfaringer og metoder for innovasjonsledelse på deres lederfrokost.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK